Domovská stránka ČD

Nejdelší železniční tunely ve světě a jaké máme u nás

ROMAN PROVAZNÍK

Železniční tunely tvoří nedílnou součást železniční infrastruktury celého světa. Na rozdíl od mostů nebo náspů jsou tunely vystaveny oku pozorovatele jen svými dvěma portály. Tunely vznikaly od samého počátku vzniku železnice, mají bohatou a někdy i pohnutou historii. Většina prací se prováděla s minimální mechanizací již v době, kdy lidstvo neznalo razicí štíty ani další techniku. Postupem doby se metody ražby zdokonalovaly, a tím se proces stavby zrychloval. Nejstarší tunely slouží po přestavbě a opravách přes půldruhého století.


A jak jsme na tom u nás? Na síti Českých drah najdete dnes 149 tunelů s celkovou délkou 36,5 km. Nejdelší tunel leží na Šumavě na trati Železná Ruda – Plzeň mezi žst. Špičák a zastávkou Hojsova Stráž – Brčálník. Je to Špičácký tunel, který měří 1747,25 metru. Nejdelší dvoukolejný tunel měří „jen“ 1145,59 metru a jezdí jím vlaky od roku 1871 z pražského hlavního nádraží do Prahy Smíchova.